zondag 15 juni 2014

De nesten

Een week nadat ik de timbrado's had was Tammie onrustig. Heen en weer aan het schuifelen en met het takje trosgierst in de weer. Wil ze dan nu al een nest bouwen? Na advies van Theo toch een nest aangeboden. En ja hoor, de bouw begon. 5 prachtige eieren werden er gelegd. 
De eerste werden geboren en wat werd er goed voor ze gezorgd! En waar ga je die jongen weer laten? Na wat nadenken en brainstormen kwamen we tot de beslissing dat we de zolder gaan verbouwen zodat er een kast kan staan waar 4 kunststof deelbare kooien in kunnen. Dan hebben we (voorlopig) genoeg ruimte.

Mijn eerste koppel Pukkie en Mukkie hadden inderdaad een onbevrucht nest. Het nest dat ze erna hadden gemaakt was ook volledig onbevrucht.
Ik heb ze toen uit elkaar gehaald. Schreeuwen dat ze deden naar elkaar! Werd er gek van. Heb toen een nieuwe man in huis gehaald voor Pukkie, ze accepteerde hem wel, maar vond hem niet lief. Ze werd een beetje stil, kletste niet en vloog niet zo enthousiast als ze altijd deed. Zucht. 

Uiteindelijk merkte ik dat dit niet ging werken. In de tussentijd had Mukkie op een streng dieet op zolder gestaan, en was goed afgevallen. Hij zag er prachtig uit, mooi glad in de veren en zong regelmatig. De vetbult is er nog wel, die krijgen we niet weg denk ik. Toen de moeilijke keuze gemaakt om de nieuwe man en Pukkie weer te scheiden en Mukkie weer bij Pukkie te plaatsen. Ze waren helemaal blij! Er werd weer gekletst, gezongen, gevlogen en hij voerde haar weer. Ik ben blij dat ik die beslissing gemaakt heb.

Op een gegeven moment wilde ze weer een nest bouwen. Ik heb deze maar aangeboden en binnen de kortste keren lagen er 3 eitjes in. In de tussentijd had de timbradopop ook weer eitjes, maar zij was apart gezet omdat ze ging plukken. Het eerste eitje heb ik dus bij Pukkie gelegd, en wilde dit ook met het tweede eitje doen zodat ze in ieder geval babies had. Dat gunde ik haar zo.

Alleen er kwam geen tweede eitje. Kijk ik naar het nest jongen, zie ik opeens iets geks. Ik duik tussen de jongen en ja hoor! Daar lag ook een ei. Waarschijnlijk was ik dus te laat met de timbradopop verhuizen! Dit eitje was nog tot mijn grote verbazing heel, en warm en zwaar! Dus deze heb ik snel bij het andere koppel gelegd.
In totaal had Tammie 6 eitjes gelegd, en in het nest daarna nog eens 9! In totaal hebben de timbrado's dit jaar 13 jongen gekregen,
Pukkie en Mukkie hadden nog een succesvol nest met 4 jongen. In totaal hebben zij dit jaar 7 jongen gekregen.

Deze moesten allemaal ook nog eens geringd worden. Helaas hebben 2 kleintjes hun ring verloren, maar de overigen hebben hun ring allemaal netjes om. Dit heb ik voor het eerst gedaan, dus dat was erg spannend. Met trillende handjes zo'n klein ringetje om zo'n klein pootje doen, dat is nog een heel gedoe! Gelukkig ging dat goed en het resultaat mag er zijn.


In het volgende bericht staan de resultaten van deze nesten en wat er met de nieuwe kanarieman gebeurd is

Geen opmerkingen:

Een reactie posten