zondag 13 juli 2014

De vijand

Eksters... 
We kennen allemaal de verhalen van leeggeroofde nesten en verdwenen of verminkte kanaries. Meestal komt men er dan later achter dat er een ekster is langs geweest. 

Laatst las ik een verhaal op internet van iemand die een nest in een buitenvolière had zitten. Dit nest was leegeroofd, de pop was nog oké maar de man lag dood op de bodem. Later bleek dat de man had gevochten voor zijn nest en voor zijn pop, maar had helaas niet gewonnen van de ekster.

Ik heb geen volière buiten, maar als het mooi weer is mogen mijn vogeltjes wel even buiten staan. Dit vinden ze helemaal geweldig! Een klein stukje in de zon zodat ze lekker kunnen zonnen, de rest schaduw zodat ze het niet te warm krijgen. 

Wat ook erg leuk om te zien is, als er een vogel overvliegt en iedereen in 1 keer muisstil blijft zitten en pas beweegt als het zeker weten 10 minuten rustig is. Knap hoor, dat instinct.

Afgelopen week was het weer zo'n mooie dag, dus hup! Alle kooien naar buiten. 

Ik was binnen even bezig en opeens hoor ik een hoop gerinkel. Ik kijk op, en ja hoor! Zit er zo'n mooie grote ekster bovenop de voliere die ik naar buiten gerold had. Waaaaaah! 
Ik ben meteen met een hoop herrie naar buiten gestormd, hij vloog meteen weg.
Pfieeeuww... Was net op tijd! Alle vogeltjes zaten zo laag mogelijk in de kooi, angstig naar boven te kijken. Toen ik erbij was, gingen ze weer rustig verder waar ze mee bezig waren. 

Ik ben ze niet meer uit het oog verloren, dit was een wijze les. 
Mijn vogels staan niet meer alleen buiten!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten